En arbetsgrupp som har utrett kommunernas finansieringssystem lämnade sin rapport

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 30.3.2007 8.37
Typ:Pressmeddelande -

En arbetsgrupp som tillsattes i januari 2007 för att utreda kommunernas finansieringssystem lämnade sin rapport till region- och kommunminister Hannes Manninen i dag den 30 mars.

Arbetsgruppens uppgift är att utreda och lämna förslag till en revidering av kommunernas finansierings- och statsandelssystem på basis av regeringens proposition med förslag till lag om en kommun- och servicestrukturreform. Enligt lagen revideras kommunernas finansierings- och statsandelssystem med ett enkelt och transparent system som mål. I samband med reformen fattas beslut om att stärka underlaget för kommunernas skatteintäkter genom att överföra belastningen av skatteavdragen på staten samt undanröja hindren för kommunsammanslagningar och samarbete mellan kommuner i anslutning till finansieringssystemet. Målet är att slå ihop statsandelarna per förvaltningsområde. I statsandelssystemet beaktas att förhållandena och servicebehovet i kommunerna varierar. Det system för utjämning av statsandelarna som baserar sig på skatteintäkter skall vara neutralt med avseende på de ekonomiska relationerna mellan staten och kommunerna. Reformen ändrar inte kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna.

Arbetsgruppen skall i sitt arbete beakta den utformning lagen får i riksdagsbehandlingen.

Arbetsgruppen har till uppgift att lämna två alternativa förslag till en eventuell sammanslagning av statsandelarna per förvaltningsområde: I det ena förslaget slås statsandelarna ihop, i det andra hålls de separata precis som för närvarande. I båda finansieringsförslagen skall de gemensamma specialvillkor som ingår i beslutet om tillsättande genomföras.

Komplettering av kommunalskatten

Arbetsgruppen har i sitt arbete utrett hur underlaget för kommunernas skatteintäkter kan stärkas genom att belastningen av skatteavdragen flyttas över från kommunerna på staten. Detta skall genomföras genom en komplettering av kommunalskatten som betalas till kommunerna via statsbudgeten. Åtgärden skall genomföras kostnadsneutralt mellan staten och kommunerna så att de kalkylerade statsandelarna sänks med motsvarande belopp. Dessutom analyserades det vilken nytta och vilka problem införandet av en komplettering av kommunalbeskattningen ger i jämförelse med den nuvarande modellen.

Sammanslagning av statsandelarna eller den s.k. envägsmodellen

Den modell för sammanslagning av statsandelarna som arbetsgruppen använder d.v.s. envägsmodellen är ett alternativ där statsandelarna per förvaltningsområde sammanslås till ett enklare och mera transparent statsandelssystem än för närvarande. Strukturmodellen skall omfatta den nuvarande statsandelen för social- och hälsovårdsväsendet i sin helhet, samt inom undervisnings- och kulturväsendet förskoleundervisningen och grundundervisning samt biblioteks- och kulturverksamheten, som redan nu är invånarbaserad, samt grundutbildningen inom konst. De kalkylerade kostnaderna skall, som för närvarande, basera sig på grunderna för statsandelarna per förvaltningsområde men slutresultatet är en sammanslagen statsandel.

Det nuvarande systemet, separata statsandelar

Enligt arbetsgruppen kan det nuvarande systemet utvecklas så att det enligt ramlagen skall innehålla en förenkling av det uppgiftsspecifika statsandelssystemet.

Utjämningssystemet samt hinder för sammanslagning och samarbete

Arbetsgruppen har enligt sitt uppdrag också behandlat ändringarna i det skatteintäktsbaserade utjämningssystemet för statsandelarna när en komplettering av kommunalskatten ingår i det. Om kompletteringen av kommunalskatten ingår i utjämningen höjs utjämningsgränsen i euro, men nettointäkter för kommunerna minskar om utjämningsgränser förblir oförändrade. Detta måste kommunerna enligt arbetsgruppen få kompensation för.

Arbetsgruppen har utrett hindren för kommunsammanslagning och samarbete mellan kommunerna i anslutning till kommunernas finansieringssystem. Minskningar av statsandelarna vid kommunsammanslagningar leder till en utjämning av statsandelar baserade på skatteintäkter, fjärrortskriteriet för den allmänna statsandelen och social- och hälsovården, höjningar av priset per enhet som baserar sig på antalet gymnasieelever samt till att befolkningstätheten används som differentieringsgrund för priset per enhet. Arbetsgruppens arbete har inte i dagens läge tillgång till några ersättande grunder för statsandelarna som helt kan avhjälpa problemet.

Det fortsatta arbetet

Enligt arbetsgruppen skall det fortsatta arbetet gå ut på att finna lösningar på att utveckla statsandelssystemet så att det är neutralare än för närvarande i samband med kommunsammanslagningar till exempel så att grunderna ändras till euro/invånare när fjärrort och skärgård fastställs. Dessutom skall neutraliteten lyftas fram när kommunerna intensifieras sitt samarbete, framför allt när kommunerna grundar gemensamma gymnasier som har flera enheter.

> Utredning

Närmare information: överdirektör Cay Sevón (09) 160 42831 (inrikesministeriet), konsultativ tjänsteman Rainer Alanen (09) 160 44644 (inrikesministeriet), konsultativ tjänsteman Markku Nissinen (09) 160 44522 (inrikesministeriet), budgetrådet Raija Koskinen (09) 160 33102 (finansministeriet), biträdande avdelningschef Olli Kerola (09) 160 73859 (social- och hälsovårdsministeriet), planeringschef Kirsi Kangaspunta (09) 16077252 (undervisningsministeriet), vice verkställande direktör Timo Kietäväinen (09) 771 2700 (Finlands Kommunförbund) och överinspektör Vesa Lappalainen (09) 160 44596 (inrikesministeriet)