Social- och hälsovårdsministeriets tjänstemän: Framtidens social- och hälsovård erbjuder tjänster till alla enligt behov
 
                    Tjänstemannakåren vid social- och hälsovårdsministeriet har formulerat visionen Sote2040, som beskriver den långsiktiga riktningen för social- och hälsovårdstjänsterna i Finland. Målet med arbetet är att säkerställa att finländarna även i framtiden får verkningsfulla, jämlika och hållbara tjänster som de kan lita på.
Visionen lyfter fram att framtidens social- och hälsovård behöver tydliga val. Enligt social- och hälsovårdsministeriets tjänstemän kan man inte erbjuda allt till alla, om systemet ska förbli hanterbart och hållbart i förhållande till samhällets bärkraft. Målet är ett system där tjänsterna riktas enligt behov, vid rätt tidpunkt och på rätt plats.
Teknologins och informationens roll blir allt viktigare: i framtiden följer informationen med människan från en tjänst till en annan och tryggar kontinuiteten och smidigheten i vården.
En gemensam vision över regeringsperioderna
Sote2040-visionen beskriver hur social- och hälsovårdstjänsterna kan förnyas som en kontinuerlig helhet, som bereds parlamentariskt och sträcker sig över regeringsperioderna.
 Visionen identifierar de centrala problemen i systemet – avbrott i vården, komplicerad styrning och splittrade resurser – och presenterar 15 åtgärdshelheter för att ändra riktningen.
Arbetet äger rum i ett skede där social- och hälsvårdsreformen endast har tillämpats i praktiken under tre års tid. Tjänstemannaledningen vid social- och hälsovårdsministeriet påminner om att en reform som har förberetts under lång tid även behöver utvecklas långsiktigt.
”Social- och hälsovårdsreformen förbereddes i över tio år, men det praktiska genomförandet är bara i början. Sote2040 ger riktlinjer för vidareutvecklingen av reformen”, konstaterar strategidirektör Pasi Pohjola.
Systemet bygger på val
”Framtidens social- och hälsovård kan inte vara allt för alla. Vi måste våga göra val för att systemet ska förbli hanterbart och hållbart, och för att det säkert ska fungera för dem som behöver det”, säger kanslichef Veli-Mikko Niemi.
”Social- och hälsovården förändras inte över en natt. Den kräver engagemang, kontinuerlig dialog och en gemensam riktning som sträcker sig över regeringsperioderna”, fortsätter Niemi.
Informationen följer med människan
”År 2040 rör sig informationen med individen: ett gemensamt informationssystem identifierar behoven och stöder en smidig vård oberoende av tid och plats”, beskriver strategidirektör Pasi Pohjola.
”Detta är en inbjudan till diskussion. Visionen syftar till att skapa en gemensam syn på hur och med vilka medel vi tryggar välfärd, hälsa och jämlika tjänster i en föränderlig värld”, säger Pohjola.
Koppling till pågående utvärdering
Social- och hälsovårdsministeriets tjänstemän betonar att visionen kompletterar den pågående halvtidsutvärderingen av social- och hälsovårdsreformen, som genomförs av utomstående utvärderare och som publiceras i slutet av året. Visionen tillför ett långsiktigt perspektiv och
 riktlinjer till diskussionen, vilket möjliggör vidareutveckling av reformen parallellt med iakttagelserna från utvärderingen.
En långsiktig förändring kräver en gemensam riktning
I visionen betonas att social- och hälsovårdsreformen inte är ett enskilt projekt utan en förändring som pågår i flera årtionden. Tjänstemännen vid social- och hälsovårdsministeriet föreslår att framtidens riktning bereds parlamentariskt. På så sätt förblir social- och hälsovården stabil, jämlik och anpassad till samhällets bärkraft även under förändringens gång.
- Presentationsmaterial för Sote2040-visionen
 - Sote2040: vägar till framtiden. Expertessäer on social- och hälsovårdens framtid (på finska)
 
Ytterligare information
Kanslichef Veli-Mikko Niemi
Strategidirektör Pasi Pohjola
E-postadresserna har formen [email protected]